Written by 10:09 LIFE

De Metaverse is een dystopie als we onze menselijkheid verliezen

Observerend stuk over de ontwikkeling van de Metaverse en de gevaren van diens dystopische toekomst voor het menselijk leven.

Metaverse-Dystopie

“We zijn mensen, individuen, sociale wezens. We schudden elkaar de hand, communiceren met elkaar, omhelzen elkaar, en geen enkele robot kan dat nabootsen.” Klinkt dit als een zuivere gedachte over ons menszijn in relatie tot technologie, wat ieder zelfbewust persoon kan bedenken? Ieder mens, maar niet Mark Zuckerberg, wiens biertje jij even mocht vasthouden toen hij zijn sublieme pitch over de Metaverse gaf.

Wat doe je namelijk wanneer jongeren in toenemende mate jouw platform (Facebook, red) links laten liggen voor mediums als Snapchat en TikTok? Juist, je verleidt ze met een netwerk dat virtuele 3D ruimtes koppelt waarin zij interactief kunnen connecten, én noemt het de Metaverse.

Wat is de Metaverse?

De Metaverse is het gehele netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D-ruimtes waarin gebruikers, vaak door middel van avatars, interactief kunnen rondkijken en interageren. Het combineert virtual reality (schijnwerkelijkheid) met augmented reality (aangevulde realiteit), en speelt zich af online. 

Zie de Metaverse als een samensmelting van de virtuele wereld en het echte leven, waarin de grens tussen interacties online en in real life vervaagt. In deze virtuele omgeving kunnen mensen elkaar in spel ontmoeten, events bezoeken en zelfs zaken doen. De ideale oplossing voor mensen die te ver weg van elkaar verblijven om elkaar in korte tijd fysiek te treffen. 

Als het aan Mark ligt kun jij in deze digitale speeltuin bijna alles doen wat je maar kunt bedenken. Anders gezegd is de Metaverse ‘GTA meets Real Life met cheatcodes’ op een beschaafde manier. In deze open wereld heb je zelfs geen benen nodig om te lopen. Je kunt gewoon teleporteren via de interface. 

Klinkt wel spannend, toch? Als je er tenminste een Oculus VR-headset of augmented reality-bril voor op wilt zetten. Wie weet waar ze in de toekomst nog mee op de proppen komen.

Voor een kijkje in de toekomst kun je natuurlijk sciencefictionliteratuur in duiken. ‘Metaverse’ als concept is namelijk een term die zijn oorsprong vindt in de dystopische roman ‘Snow Crash’ (1992) van Neal Stephenson. De sci-fi schrijver bedacht de term metaverse door de twee woorden ‘meta’ en ‘universum’ samen te voegen.

Wat betekent Meta?

Het woord Meta betekent letterlijk ‘Voorbij’ (‘Beyond’ in Engels), en vormt een knipoog voorbij het normale bestaan. Door dit gegeven noemt Meta, het overkoepelende moederbedrijf van o.a. Facebook, Instagram en Whatsapp, de Metaverse ook wel “de volgende evolutie van sociale verbinding.” De missie van Meta is dan ook het bouwen van technologie om mensen samen te brengen. Deze nieuwe meeslepende, virtuele wereld is de next step in het verbinden van mensen. Zodoende wordt de Metaverse ook wel gezien als de volgende versie van het internet: Web 3.0.

Hoe vervangt Metaverse het huidige internet?

Met de huidige versie van internet kunnen we al heel veel dingen doen. Denk aan browsen, bloggen, social media, e-commerce, e-transacties, online gamen, etc. Toch is de huidige versie van het internet (Web2) begrensd in het feit dat het alleen software betreft. Alles is – met het internet voorop – alleen virtueel toegankelijk via een beeldscherm, zo ook bijvoorbeeld Google, Facebook en Amazon. Virtueel betekent dat je het niet aan kunt raken, nog voelen. 

Het lijkt slechts een kwestie van tijd dat de Metaverse, ofwel Web3, dit overstijgt. Zo ontstaat er een wereld waar jij ‘echt’ kunt zijn, terwijl je bent wie je wilt, wanneer je maar wilt. Ook kun je spullen uploaden, gebruiken, kopen en verhandelen met valuta (cryptocurrencies) die alleen uit te geven is in de Metaverse. 

Metaverse is namelijk geen software, maar een omgeving die jij kunt betreden als avatar om digitale middelen te gebruiken. Het grote voorbeeld is de booming business van NFT’s (non fungible tokens – digitaal intellectueel eigendom). In feite zijn deze waardeloos, al is het maar net welke waarde we er aan geven.

Een non-fungible token, is een koppeling op een blockchain van een account aan een uniek digitaal item via een smart contract. – Wikipedia

De Metaverse is op den duur een levensechte omgeving

Alleen een laptop is niet genoeg voor de Metaverse. Hoewel smartphones en computers multiplayer-games zoals Fortnite aankunnen, is hun verwerkingskracht te beperkt om miljoenen tot miljarden gebruikers de ervaring van een levensecht universum te bieden. Daarom omvat de Metaverse-visie van Facebook gebruikers met Oculus VR-headsets of augmented reality-brillen.

Zoals jij via je mobiele telefoon (fysiek object) de software in applicaties bedient, opereer jij als een mobiele telefoon de Metaverse. Hiervoor heb je alleen nog fysieke apparaten zoals Virtual Reality (VR) headset of Augmented reality (AR) brillen nodig. 

Virtual Reality wordt vroeg of laat de norm. Niet voor niks dat Facebook Oculus Rift VR – maker van virtual reality-headsets (marktleider met een marktaandeel van 75% in de VR-markt) – gekocht heeft voor $2 miljard. Het netwerk spreekt over de juiste volgende stap naar nieuwe ervaringen VOORBIJ gaming.

Meta’s Reality Labs-team werkt zelfs aan haptische handschoenen om een ​​realistisch tastgevoel in de Metaverse te creëren. Op een dag zul je textuur en druk kunnen voelen wanneer je virtuele objecten aanraakt. 

Naast het voelen via onze tast zullen we in de toekomst ook pijn kunnen ervaren. Het techbedrijf H2L, een bedrijf ondersteund door Sony, werkt aan een armband die ons real life pijn kan bezorgen via spierspasmes. De armband gebruikt electro stimulatie om armspieren te controleren. Dit kan gebruikt worden om sensaties te ervaren zoals het pikken van een vogel of het vangen van een bal.

De Metaverse is dan een technologie die jouw zintuigen via hardware verbindt met de digitale wereld. Je stapt via een VR-set de digitale wereld in om als avatar vrienden te ontmoeten, games te spelen en online te winkelen. Zelfs je dagelijkse boodschappen als je dat wilt. Ook kun je hier gewoon browsen en je socials als FB, Instagram en Twitter bijhouden.

Eindeloze digitale mogelijkheden

De Metaverse is praktisch gezegd een SIMS-videogame waar jij zelf volledig vorm aan geeft, zelf de dienst uitmaakt én je leven in leeft. Zie inloggen een beetje als de dystopie afgebeeld in de Matrix, waar men een andere wereld (de Matrix) betreed. In plaats van een kabel in de achterkant van je reptielenbrein te pluggen, zet je gewoon een headset en VR-bril op. Trek anders ook even je handschoenen aan, of wellicht een heel sensorisch pak. Ready, player one?

De Metaverse geeft je skills die alleen virtueel mogelijk zijn. Zo teleporteer je in een fractie van een seconde van de ene wereld naar de andere. Van Amsterdam naar Tokyo of van de aarde naar de maan. Daarnaast breng je digitale activa tot leven om te handelen.

Daarbij biedt de Metaverse jou de mogelijkheid om hier alles te uploaden. Neem spullen uit de fysieke wereld mee naar de Metaverse. Vrijwel elk type media dat digitaal kan worden weergegeven: foto’s, video’s, kunst, muziek, films, boeken, games, noem maar op. Zelfs je interieur!

Middels een bril en/of een headset sta je direct in je digitale huiskamer. Zo kun jij je fysieke huis niet alleen virtueel volledig nabouwen, maar ook pimpen met dingen die je in de echte wereld niet kunt veroorloven! Toegegeven dat NFT’s al vrij prijzig zijn.

De Metaverse is dus echt het nieuwe internet. Op Web3 surf jij straks niet meer via browsers over het tweedimensionale internet, op zoek naar het laatste nieuws. Nee, jij loopt in een driedimensionale wereld als jouw avatar (je digitale identiteit) het virtuele gebouw van de Telegraaf in om je krantje op te halen.

Klinkt als een droomwereld, niet? En het gaat nog verder, want je kunt hier ook gewoon aan het werk.

Metaverse op werk

Bill Gates, een van ‘s werelds rijkste en meest intelligente individuen (halleluja PR), is van mening dat de toekomst van werkvergaderingen op afstand aan het veranderen is. Hij voorspelt dat de meesten binnen de komende drie jaar in de Metaverse zullen plaatsvinden. 

Stel je voor dat je als hologram of avatar op kantoor kunt zijn zonder het woon-werkverkeer. Je hoeft de deur niet uit, maar ervaart nog steeds dat gevoel van aanwezigheid zoals in een gedeelde fysieke ruimte. Zo vormt Meta een manier om mensen nog meer thuis te laten werken. Waarom zou je naar dat saaie kantoor gaan met slechte verlichting als je in de Metaverse kunt inloggen?

Alles wordt desgewenst ook gegamificeerd, dus in potentie leuker, moderner en sensationeler. Zo kun je in het kader van thuiswerken bijvoorbeeld in een hypermodern sci-fi kantoor samenkomen als wie of wat jij wilt.

Oplossing voor klimaatverandering?

Al met al is de Metaverse een enorme gamechanger die ons de hele wereld kan doen ervaren vanuit onze eigen woning. Zelfs in het kader van klimaatverandering maakt de Metaverse een groter positief verschil dan onze huidige gebruiken.

We hebben ten slotte de tools om vanuit huis aanwezig te zijn, waar we ook zijn. In een later stadium kun je straks als hologram een fysieke vergadering bijwonen in plaats van dat je uitzoomt achter een beeldscherm. Een ontwikkeling die de gemoedstoestand wellicht optimaliseert, en vervuiling door transport en afval neutraliseert. In de VS is de uitstoot van broeikasgassen (BKG) door transport goed voor ongeveer 29% van de totale uitstoot van broeikasgassen. Hiermee levert transport de grootste bijdrage aan de uitstoot van broeikasgassen in de VS.

De vraag is alleen of én hoe alle datacenters en energiegeneratoren minder vervuilend zijn voor het milieu dan het prijskaartje dat hangt aan fysiek transport.

Gelijke kansen voor ‘iedereen’

Trouwens al over nagedacht hoe de Metaverse gelijke kansen voor iedereen creëert die over de apparatuur beschikt? Eerlijkheidshalve kadert deze levensveranderende en grensverleggende ontwikkeling zich nog steeds binnen een statisch en stagnerend economisch en ideologisch kader. Namelijk dat je primaire functie in het leven is om te werken.

Wat zijn de voordelen van de Metaverse?

Door de levensechte ervaring die het in de toekomst biedt is de Metaverse revolutionair en kent het vele voordelen. Meta:

  1. Presenteert alles binnen handbereik via een interface
  2. Neutraliseert de lichaamseigen beperkingen van de mens qua tijd en ruimte
  3. Biedt mensen de kans om te wonen waar en hoe zij willen
  4. Vereenvoudigt het doen van zaken en meetings online
  5. Voorkomt dodelijk gevaar door massa zoals ongelukken, pandemie of calamiteiten
  6. Bespaart op milieuvervuilende handelingen door reductie brandstoffen als benzine 
  7. Verzamelt informatie van je die je een optimale totale gebruikerservaring kan bieden
  8. Maakt alles sensationeler door neurologisch persoonlijk afgestemd aanbod
  9. Geeft mensen de mogelijkheid om te zijn wie ze willen zijn
  10. Neemt voor mensen schaamte over hun identiteit weg

In potentie huist in de Metaverse het vermogen om elke kans op gevaar of een doemscenario te neutraliseren. In de digitale wereld kun je namelijk niet werkelijk sterven. Wat dus als je er 5-15 jaar van nu écht in kunt leven? Als het aan Mark zelf ligt, dan is de Metaverse binnen 5-10 jaar mainstream.

De toekomst is onvermijdelijk

Een digitale toekomst is onvermijdelijk, want de technologie wacht op niemand. Om up-to-date te blijven en mee te gaan met de tijd zal iedereen zich moeten aanpassen en Metaverse-vriendelijk worden. Dit komt om het simpele gegeven dat nostalgie puur iets is voor oudere generaties, dus niet de toekomst. Wil jij behoren tot het verleden óf in de toekomst met de tijd meegaan?

Over nostalgie gesproken. De fysieke wereld was eerst onze enige optie, totdat de televisie kwam. Vervolgens konden we zelf thuis aan de slag met de computer, en later overal met een laptop. Inmiddels dragen wij zo goed als allemaal een telefoon in de pocket, waardoor we altijd overal toegang hebben tot de digitale wereld. De Metaverse geeft ons de mogelijkheid om werkelijk in deze digitale wereld te stappen. Waarom zouden we dit dus niet doen?

Tussen nu en 5-15 jaar kun je er niet meer omheen. Het gaat gebeuren, omdat het onvermijdelijk is als we voor de eenvoud even de opmars van technologie onder de loep nemen en even snel terugblikken. Zie ook de ontwikkeling van gaming. Vroeger speelden we Pong en Snake op onze mobiel, Pacman volgde en toen kwam Pokémon, etc. Inmiddels spelen we met headset en alles nachtenlang door in levensechte simulaties. Wat doet dit met onze dopamine huishouding denk je?

We raken verslaafd aan de prikkels die ons doen hunkeren naar meer en meer sensatie en pixels. Op deze wijze conditioneren we onszelf mogelijk de vernieling in. Vrijwel niemand heeft vandaag de dag nog het geduld om Snake te spelen. Stel je toch eens voor dat de echte wereld straks de nieuwe Snake is. Wat hebben wij dan nog buiten de online wereld te zoeken?

Social Media

De parallel is al mooi te trekken met social media. Hierop kunnen we onszelf uren per dag verbonden voelen met anderen zonder fysiek bij elkaar te zijn. Online persona met filters tonen onze levensstijl in de trend van individualisme waarin onze identiteit hoogtij viert. Aansluiten op het interactieve Meta-netwerk biedt jou een extra element, en de stimulus om nog meer in de ervaring op te gaan.

Wat is ervoor nodig is om je geweten op te lossen en aan een schermpje te kluisteren? Vaak niet meer dan een algoritme die een eindeloze reeks van vermakelijke filmpjes blijft presenteren. Voor je het weet ben je uren verder en heb jij zelf niks hoeven doen. Herkenbaar? Sta eens stil bij wat voor impact dit heeft op de rest van je dag én hoe je kijkt naar zowel de wereld als jijzelf.

Leuk is anders, want zoals Cruyff zei kent elk voordeel ook een nadeel! Social media heeft dan ook een impact op onze mentale gezondheid. Meerdere studies leggen een verband tussen zwaar sociale media gebruik en een verhoogd risico op depressie, angst, eenzaamheid, zelfbeschadiging en zelfs zelfmoordgedachten. Gaat de Metaverse dit kunnen veranderen?

Grenzen van technologie

De ontwikkeling van de Metaverse gaat gepaard met een andere technologische revolutie. Volgens Elon Musk overheerst straks het percentage intelligentie dat niet menselijk is. Zijn woorden: “Uiteindelijk zullen wij mensen slechts een klein deel van intelligentie vertegenwoordigen.” Het ontwikkelingstempo van AI-technologie neemt namelijk exponentieel toe. Tot waar reikt onze relatie met kunstmatige intelligentie? 

Meneer Musk waarschuwt ons voor ‘singulariteit’. Dit is een moment in tijd waarop kunstmatige intelligentie slimmer is dan de mens. Kunstmatige intelligentie wordt in ieder geval steeds beter in staat om menselijk gedrag te imiteren in termen van zelf kunnen innoveren middels feedback. Deze superintelligentie overtreft mensen wanneer het zichzelf gaat uitvinden, voorbij menselijke mogelijkheden. Als het eenmaal zo ver is, is technologische groei oncontroleerbaar en onomkeerbaar.

Innoveren we onszelf uit de beschaving? Ja, tenzij wij controle houden óf onszelf als mens upgraden.

Upgrade je brein met Neuralink

Hoe ziet zo’n upgrade eruit? Denk aan gigantische cybernetische collectieve netwerken en de samensmelting van biologische- en technologische digitale intelligentie. Dit betreft de bandbreedte en snelheid van de verbinding van je brein en het digitale verlengstuk van jezelf. 

Wat als je bijvoorbeeld een chip in je brein kon planten waarmee je telepathisch kunt communiceren met anderen, of een bepaalde skill of eigenschap in je systeem upload? Een lifehack waarmee je jarenlang training of oefening bespaart.

Met zijn bedrijf Neuralink lanceert Elon in 2022 de eerst chip die jij kunt implanteren in je brein ter verbetering van bepaalde eigenschappen. Dit ten koste van chimpanzees waar nu op geëxperimenteerd wordt. De klinische testen op mensen zijn ook al begonnen! In dergelijke chips huist wellicht ook het vermogen om je vroeg of laat aan te sluiten op de Metaverse.

Dit brengt ons bij de leer van Robert Ettinger, auteur van `Man into Superman` (1972), ook wel de `vader van het transhumanisme`.

Transhumanisme

Het transhumanisme is een beweging die gelooft dat de mens zijn toekomstige evolutie kan en moet bijsturen met behulp van technologie. In het bereiken van deze posthumanistische conditie probeert men om de door de natuur gestelde grenzen (fysiek, leeftijd, etc.) van het menselijke bestaan te doorbreken. Vergeet niet dat het moederbedrijf van Facebook nu Meta heet, wat ‘beyond’ betekent.

En wat krijg je als je mensen via chips in hun brein aansluit op een digitale wereld dat via AI en algoritmes een persoonlijk profiel opmaakt met hun gebruikersinfo? Deze data bevat niet alleen wat iemand koopt, maar ook hoe diegene zich gedraagt, beweegt, denkt en uitspreekt. De eindeloze mogelijkheden laten zich raden.

Wat als Meta dusdanig veel info over iemand verzamelt én met AI verbindt, waardoor deze persoon niet alleen eeuwig voortleeft in de Metaverse, maar zich ook door blijft ontwikkelen? Natuurlijk kent het bewustzijn van de desbetreffende individu geen eeuwig bestaan, maar diens algoritme wel. Het blijft een kwestie van perspectief, maar in de vervaging van grenzen lijkt Meta transhumanisme te kunnen realiseren.

Metaverse-Dystopie-transhumanisme

Dystopische val van menselijkheid in de Metaverse

Kent de Metaverse dan geen nadelen? Jawel, al zijn deze vooralsnog vrij dystopisch te noemen. Betekenende dat zo goed als de hele wereld de Metaverse in moet stappen, om zichzelf er vervolgens ook nog in te verliezen, wil het een probleem vormen. Gezien de exponentiële groei van technologie is het moeilijk te zeggen hoe de nabije toekomst zich zal ontvouwen.

Volgens Melanie Subin, de advies directeur van het Future Today Institute zal een groot deel van de mensen in 2030 op de een of andere manier in de metaverse zijn. “Hoewel velen het alleen voor werk zullen gebruiken, gelooft ze dat dat het een grotere rol zal spelen voor anderen.”, zei ze tegen de New York Times.

Dus, hoe tart het online leven met de wetten van ons menszijn? We:

  • Vergeten wat het is om mens te zijn
  • Leren niet met elkaar omgaan door expressie verkeerd te lezen
  • Raken ongevoelig voor de spanning van een menselijke interactie
  • Zijn altijd verbonden middels oppervlakkige verbindingen
  • Nemen een passieve levensstijl aan
  • Leggen onszelf aan het infuus van een algoritme
  • Vallen ten prooi aan onze eigen kwetsbaarheid

De val van illusie

Zodra je online gaat trap je in de val van de illusie van keuze. De illusie van invloed die je de dopamine shot biedt die je craved. Je leeft met het idee dat je invloed hebt op iets, maar eindstand speel je niks klaar, omdat het niet bestaat.

Het is alsof je een dier in een gevangenschap laat opgroeien. Deze krijgt elke dag netjes zijn voeding, zijn speeltje en zijn veiligheid. Als je deze echter weer uitzet komt het dier in de problemen, omdat deze ondanks zijn instincten niet de capaciteit en het vermogen heeft ontwikkeld om in het wild voor zichzelf te zorgen. 

Ditzelfde lot treft ons mensen in sociale zin als we niet waakzaam zijn en in het echt blijven verbinden. Dit wetende, zou je inloggen? 

Voor altijd online in de Metaverse

Zoals Odin het zou zeggen: “Metaverse is not a place, it’s a people.” En ergens is het dit natuurlijk ook zo. Wij zijn er namelijk zelf bij om te bepalen wat de Metaverse is én welke plek het in ons leven krijgt. Is het een plek? Nee. Is het een tijd? Nee. De Metaverse is het moment in tijd waarop ons digitale leven ons meer waard is dan ons fysieke leven.

In de afgelopen 20 jaar is het met de uitvinding van de computer heel rap gegaan. Bijna elke belangrijke bouwsteen van het leven gaat inmiddels digitaal. Je vrienden, je baan, je identiteit:

  • Werk: van fabrieken naar laptops. Van bestuurskamers tot zoomsessies.
  • Vrienden: van buren tot volgers. Waar vind je gelijkgestemden? Twitteren, Reddit, etc.
  • Intimiteit: van vriendinnetjes naar porno. Zeker nu POV en VR in combinatie met fleshlights de druk er wel vanaf halen.
  • Geld: van cash naar een bankpas, app op je telefoon en nu crypto. Al jouw activa bestaan straks alleen nog maar online. 
  • Verhalen: van elkaars verhalen creëren en aanhoren, naar het kijken van series. Niet praten over onze eigen ervaring, maar wat we hebben gezien op Netflix.
  • Games: van basketbal en voetbal naar esports en games als fortnite.
  • Identiteit: van hoe je bent in het echte leven naar wat voor beeld mensen van jou online krijgen. Filters zijn de nieuwe make-up én Stories zijn je persoonlijke billboard om te laten zien wie je bent en wat je doet.

Niet geheel onbelangrijk is dat deze digitale ontwikkelingen het voor aanbieders mogelijk maken om al jouw gedrag, middelen en waarde te registreren.

Aandacht en data vormen het nieuwe goud

Het moge duidelijk zijn dat in de Metaverse data het nieuwe goud is. Dit heeft alles te maken met jouw aandacht. Door de technologische vooruitgang stijgt diens waarde sneller dan Bitcoin. 

Denk anders even mee. Vroeger was onze aandacht voor 99% gericht op onze fysieke omgeving. Met de komst van de TV daalde dit naar 85%. Toen kwamen de computers en bleef er nog maar 70% over. Vandaag de dag staat de norm van iemands aandacht voor de directe omgeving op 50% door het gebruik van onze mobiele telefoon.

Where attention goes, energy flows

Onze aandacht is letterlijk en figuurlijk van fysiek naar digitaal verschoven. Ken je het gezegde ‘Waar aandacht gaat, stroomt energie’?

Als 50% van onze aandacht dus naar een digitaal scherm gaat, dan gaat 50% van onze energie naar ons digitale leven. Vooralsnog moet je hier nog enige moeite voor doen, bijvoorbeeld alleen al je telefoon uit je zak halen en deze besturen. Maar wat als dit straks ook niet meer hoeft? 

Wanneer we bijvoorbeeld echt iets van een slimme bril of lens dragen die de hele dag onze waarneming upgrade. Zo gaan we van 50% aandacht op schermen naar 90%+. Hiermee zetten we de deuren wagenwijd open voor de Metaverse. Op dat moment is ons virtuele leven belangrijker dan ons echte bestaan. 

Ken je die “gewone man” (Mark Zuckerberg) die ooit doodnormaal opgroeide in een normale wereld en vervolgens naar Harvard ging? Nu creëert hij zijn eigen universum om ons daar op te verbinden, entertainen en verkopen. De vraag is nu of dit een goede of een slechte zaak is, als het je eigen keuze is.

Gedoemd te volgen?

Maar wat als iedereen die je kent in de virtuele wereld leeft? Dan hoor je er niet meer bij. Als je gehele kring de hele tijd online rondhangt, moet je zelf dus ook echt online gaan, óf nieuwe vrienden zoeken. 

Sta even stil bij het feit dat deze hele wereld wordt gebouwd voor toekomstige generaties die er onbewust toch in mee zullen gaan. Zij het uit verveeldheid, zelfwalging of groepsdruk. Zonder dat dit werkelijk per se in hun voordeel is.

De wijze waarop de Metaverse geïntegreerd wordt in het leven van kinderen is de versmelting van mens en technologie die de ontwikkeling van hun hersenen op historische wijze verandert. Dit is het moment in tijd waar digitaal belangrijker voor ons wordt dan fysiek. Ze weten simpelweg niet beter, en volgen hun drang naar entertainment, plezier en sensatie.

Het is het eeuwenoude bijbelse riedeltje over de duivel die zich presenteert als de verlosser, terwijl die je mee de hel inneemt. De gelijkenissen met de Metaverse en de hel kan zachtjes worden getrokken. Het gevaar zit weliswaar niet alleen in het product zelf, maar in degenen die het besturen. 

Mind you dat de Metaverse niet net als bijvoorbeeld de blockchain zelfregulerend is. En Facebook staat nu ook niet per se bekend om diens ethische handelen met onze gebruikersgegevens. Dit terwijl deze data wel steeds belangrijker wordt.

Belang van data

“Will the Future Be Human?” vroeg Yuval Noah Harari, schrijver van de bestseller ‘Sapiens’ zich af. Hij vervolgde: 

“Ik wil het hebben over de toekomst van onze soort, en de toekomst van het leven. Wij zijn waarschijnlijk een van de laatste generaties homo sapiens. De aarde zal worden gedomineerd door entiteiten die meer van ons verschillen dan wij van Neanderthalers of chimpansees. Komende generaties zullen namelijk leren hoe we lichaam, brein en geest kunnen ontwikkelen. 

Data wordt het belangrijkste product van de economie van de 21e eeuw. Geen textiel, of voertuigen, of websites, of wapens, maar lichaam, brein en geest. Hoe ziet de toekomst van de planeet er precies uit?

Dit wordt bepaald door de mensen die eigenaar zijn van de data. Mensen die de gegevens beheren, zullen de toekomst beheersen. Niet alleen van de mensheid, maar ook van de toekomst, van het leven zelf. Omdat data tegenwoordig het belangrijkste item is, waar dit in de oudheid land was.” 

Wat dus te denken van digitaal landgoed in de Metaverse?

De groei van de Metaverse

Het probleem met de Metaverse is vooralsnog dat het nog in aanbouw is. Dit maakt het voor bedrijven nog risicovol om in te stappen. Zelfs de topmanagers van Meta hebben gezegd dat het tot 15 jaar kan duren om hun ultieme visie te ontwikkelen.

Toch is dit een belangrijk moment in de geschiedenis waarmee Mark Zuckerberg zich net zo onsterfelijk kan maken als Steve Jobs. Mark gaat de komende jaren minstens 10 miljard investeren in zijn initiatief. Dit te bedenken dat de iphone maar 150 miljoen kostte, en er al wel direct was.

Het kapitale vermogen maakt van Meta een echte machine met eindeloze mogelijkheden én het beste PR team. Er worden hele evenementen online uitverkocht. Zo is Justin Bieber al betaald om in de Metaverse een live concert te geven.

Louis Vuitton, Gucci, Burberry kopen zelfs allemaal NFT’s in de Metaverse. Ook Microsoft doet een gok op de Metaverse met de overname van Activision Blizzard voor $70 miljard. Activision is de succesvolle gamestudio achter Call of Duty, World of Warcraft, Candy Crush, Overwatch, StarCraft en Diablo.

Alles en iedereen stapt in

Ook de sportindustrie maakt een overstap met de Brooklyn Nets voorop. De basketbalgigant zendt de game uit in de zogeheten Netaverse, een kanaal in de Metaverse. Zo bedient het haar fans van een in-game virtual reality beleving waarbij de kijker letterlijk zelf op het veld kan staan. Yep, met deze geavanceerde technologie kun jij zo goed als op de huid van de ballers zitten om alle actie van dichtbij mee te maken. 

De Metaverse zal in 2025 maar liefst 82 miljard waard zijn. Investeerders kopen real estate en land op in de Metaverse. De wereldeconomie zal worden opgeslokt door de digitale. We volgen simpelweg het geld. Maar waar leidt dit ons naartoe?

Zuckerberg’s ‘virtuele wereld van spelen en doen alsof’ is een manier om te ontsnappen aan de vernietiging die hij aanrichtte aan de echte. In plaats van deze verwoesting aan te pakken, wil Zuckerberg dat we allemaal onze aandacht richten op een land van fantasie waar hij bevriend is met rappers en je Instagram-stories kunt bekijken op een piratenschip. – Sam Wolfson

10 gevaren van de Metaverse

We moeten niet onderschatten hoe verleidelijk alle virtuele potentie is voor ons menselijke bestaan. Hoeveel aantrekkings- en overtuigingskracht dit onderliggende sprookje vertegenwoordigd in verhouding tot het echte leven. Een levensechte virtuele omgeving waarin mensen zich 24/7 laten leiden door algoritmes en pop-ups kent ook nadelen. Daarom 10 gevaren van de Metaverse.

1. Emotieloosheid

Kinderen groeien vandaag de dag op in een surreële wereld. Door de ontwikkelingen omtrent gaming, Augmented Reality en Virtual Reality ontmoeten veel mensen elkaar steeds meer online. Vooral tijdens de pandemie is iedereen in veelvoud op zichzelf aangewezen. 

Als sociale wezens doet het niet zien of ontmoeten van anderen voor een langere tijd iets met ons zijn en mentale gesteldheid. We raken gewend aan het niet erkennen van ware gevoelens omdat we geliefd worden voor ons masker, zie social media.

Daarbij verandert ons gedrag wanneer we ons veilig wanen achter een avatar. Het is alsof mensen in een auto zitten en toeteren, maar niks durven zeggen wanneer beide personen face to face zijn. Net als honden die naar elkaar grommen, kwijlen en blaffen zolang er een hek tussen beiden is, en poeslief worden wanneer dit hek wordt geopend of verwijderd.

Communicatie

Ook maakt het een blijvende indruk op onze communicatie. In de Metaverse kun je alleen gedeeltelijk zintuiglijke ervaringen hebben die op hun best nep zijn. We ruiken, horen of zien geen emotie meer, omdat we niet met echte mensen te maken hebben. Hierdoor lezen of voelen we elkaar steeds moeilijker.

Zo kun je niet rechtstreeks staren in iemands ogen, toch de ramen van de ziel van een ander waarmee je energie uitwisselt. Deze persoon kun je ook niet ruiken, en duizenden dingen ontdekken over diens genetische samenstelling, hormonen en staat van zijn. Geen filter die hier ook maar iets positiefs aan bijdraagt. 

Simon Sinek zei het juist: “Brainstormen via videobellen is waardeloos omdat de ideeën niet stromen. Iedereen praat maar wat door elkaar heen. Er is geen verbinding, aura’s connecten niet en mensen lezen elkaar niet juist, waardoor het onbeleefd wordt.” 

Waarom werkt ditzelfde principe niet ook in de Metaverse? Zeker als dit mensen de mogelijkheid biedt zich voor te doen als iemand anders om iets van een ander gedaan te krijgen.

Contact met de natuur

Er schuilt veel wijsheid en noodzaak in ‘een frisse neus halen’? Buiten zijn is simpelweg een vereiste, en valt niet te simuleren. Zo heb je niet alleen frisse lucht van planten nodig, maar ook verse UV-straling. Zonlicht op je huid is essentieel voor vitamine D. Denk ook aan het licht dat je nodig hebt in je ogen en lichaam, wat tevens je natuurlijke slaap- en waakritme reguleert.

2. Verslaving

Via Meta kan men uit de realiteit ontsnappen door zichzelf op te sluiten in de wereld van Facebook. Wij mensen zijn nu eenmaal snel verveeld. Daarom gevoelig voor het grijpen van elke kans om te ontsnappen uit ons slaapverwekkende bestaan. Kunnen wij onszelf wel vertrouwen met deze technologie?

Vroeg of laat is het vrij eenvoudig om permanent te verkeren in de metaverse. In de Metaverse kun je onder andere werken, een winkel openen, handel drijven, winkelen, vrienden ontmoeten, spelletjes spelen, een concert bezoeken, feesten en liefde vinden, trouwen. 

Daar bovenop kun je niet alleen voelen, maar ook nog ‘echt’ zijn wie je wilt zijn. In de Metaverse ben je van al je kwetsbaarheden, beperkingen en imperfecties ontdaan. De wereld zal jou zien op de wijze waarop jij gezien wilt worden: aantrekkelijk, sympathiek en vermogend. Wie verkiest dit niet boven de wereld waar je er alleen voor staat in al jouw beperkingen?

Alles is net echt

Het verschil tussen de echte wereld en de Meta wereld is straks niet meer te onderscheiden. Via de moderne technologie en apparatuur kun je interacties ervaren die bijna net zo echt voelen als in het echte leven. 

De top van de topstudenten werkt bovendien voor bedrijven als Facebook om de blauwprint in onze hersenen te kraken. Disciplines als neurowetenschap en gedragsmodellering worden toegepast om verslaving voor de Metaverse te creëren en stimuleren. Niet alleen blijf je als gevolg zo lang mogelijk online, ook keer je steeds weer terug voor de sensatie.

Na elk spel dat je speelt, elke vriend die je maakt, en elk concert dat je bezoekt, ervaar je een verzadigende rush van dopamine door je lijf schieten. Je zult niet meer weg willen, omdat je kunt gaan, zijn en doen wat je wilt, wanneer je maar wilt. Deze cyli kun je bovendien herhalen elk uur, elke dag, elke week, elke maand en elk jaar.

Ervaring van ex-gameverslaafde Michiel Smit

Michiel Smit, ex-gameverslaafd, doorliep alle fases van een gameverslaving en schreef in 2018 het boek Gameboy. Zijn persoonlijke verhaal leert ons hoe hij als slachtoffer van pestgedrag op jonge leeftijd zijn heil zocht in gamen. Terwijl zijn geest vergroeide met de gamewereld, gingen zijn leeftijdsgenoten skateboarden, gitaar spelen en meisjes versieren. Zijn les: hoe slechter je je voelt in het normale leven, des te meer je een uitweg zoekt in de superioriteit die je ervaart tijdens het gamen. Waarom zou je normaal willen leven als je ook James Bond of een profvoetballer kunt zijn?

Rond zijn twaalfde stopten games dus met zomaar spelletjes te zijn voor Michiel. Het hielp niet dat hoe slechter hij zich voelde over het gamen, des te meer hij ging gamen om dat gevoel te onderdrukken. Niemand sprak hem aan op zijn gamegedrag en rond zijn 20ste had hij voor zijn gevoel al zijn tienerjaren weggespeeld. Hij vertelt over hoe dit destructief was voor de banden met zijn familie, vrienden en liefdes. Met zijn boek heeft hij inmiddels van zijn vergif zijn medicijn gemaakt, en maakt hij met name de jeugd en ouders bewust over gevolgen van te veel gamen. De noodzaak is volgens hem groter dan ooit, want de generaties van nu worstelen met nog krachtigere games dan die Michiel destijds opslokten.

3. Zinloosheid

Afhankelijk van het gebruik, gaat in het leven online de kracht van community, religie en spiritualiteit verloren. Er overheerst een nieuw ‘geloof’, die van consumptie en entertainment. In deze ontwikkeling gaan ambitie, interesse en purpose verloren.

Meta is de commodificatie en de mechanisering van in potentie elke menselijke ervaring. Door meta verliest het echte leven simpelweg z’n intrinsieke en inherente waarde. Het versterkt onze kern activiteiten niet, maar vervangt deze met leegte. Iets dat in feite niks waard is. De mens die alle betekenis in zijn leven verliest zal nooit vervuld raken, ergens aan meedoen of waarde toevoegen.  

Als we te diep in de digitale realiteit leven, kunnen we gaan geloven dat wat daar gebeurd ook echt gebeurd. Zo verliezen we ons onderscheidingsvermogen en worden we de ziekste mensen ooit op aarde. Social media geeft ons een voorproefje van hoe dit eruit ziet.

Nagel aan de doodskist van ware mensheid

Wat als alle bouwstenen van de maatschappij in de Metaverse verkeren? Onze realiteit zal leeg en nihilistisch zijn door passieve non-consumers die verslaafd zijn aan ontsnappen. Niet in staat om in het echte leven aan de levels van bevrediging te voldoen die de Metaverse gaf. 

Pas als je een headset of bril afneemt, voel je je een labrat die in het echte leven niks om aan te grijpen heeft dan jijzelf. Je voelt je alleen en mogelijk leeg van binnen. Uiteindelijk speelt dit depressie, angst en mentale zwakte in de hand. Je hebt namelijk los van je denken geen progressie gemaakt. 

Ben je dan geen consument van een massale illusie? Verslaafd aan de algoritmes om jou tijdelijk zintuiglijk bedwelmd te maken, terwijl Meta je privacy verkoopt.

4. Devolutie

Online leven neemt de worsteling van het echte leven weg. Onze tolerantie voor pijn lijden wordt lager en lager, omdat we minder en minder inspanning hoeven te leveren. Dus niet tegen teleurstellingen aanlopen. We raken meer en meer gewend aan directe bevrediging, omdat alles steeds sneller gaat, en on demand naar ons toekomt. Hierdoor worden we niet geconfronteerd met onze eigen tekortkomingen, omdat alles instant beschikbaar is.

Esports

Esports is om deze reden ook meer en meer populair. Naast het spelplezier geeft het ons allemaal de kans om in korte tijd in ieder geval iets te kunnen.

Zie het als leren snowboarden op de inmiddels uitgestorven SSX game, waar je in een dagje wel weet hoe je de juiste knoppen in moet drukken. Zonder vallen of opstaan maak jij jezelf de leipste tricks eigen. Vergelijk dit voor de eenvoud eens met surfen in de echte wereld. Dan moet je dag in dag je board naar de zee sjouwen, het water in peddelen, gevoel creëren voor de juiste golf om deze ook nog te pakken en uit te surfen. Iets dat veel techniek en nog veel meer oefening vereist. 

Een ander voorbeeld is film. Ben je het ermee eens dat we leven voor een goed verhaal? In plaats van op pad te gaan, met mensen in aanraking te komen en met ons eigen voorstellingsvermogen magie te creëren, zetten we Netflix aan en worden we wederom op onze wenken bediend. We hoeven er niks voor te doen. Hetzelfde geldt voor daten, waar je het ijs kunt breken met een simpel berichtje in plaats van real life spanning te ervaren in de eerste stap. 

Nog eentje dan? Wat dacht je van Guitar hero? Je koopt een spelcomputer en knalt dat spel aan om op de maat een paar knoppen in te drukken. Erg comfortabel allemaal. Zet dit maar eens af tegen de bloed, zweet en tranen die je via je vingers in de snaren van je gitaar moet spelen.

Onvermogen door mentale luiheid

Ja, technologie verrijkt en vergemakkelijkt ons leven, maar is ook erg verslavend en comfortabel. Het ontneemt de worsteling die nodig is voor groei, wat weer gekoppeld is aan voldoening. Hierdoor zijn we steeds minder bereid in echte situaties en wereldse activiteiten inspanning te leveren. Zowel fysiek als mentaal niet. 

Eindstand worden we minder capabel. Je leert namelijk iets wat niet alleen makkelijker is, maar ook waardeloos in het echte leven. Tenzij je dus inplugt in de digitale wereld.

5. Tweesplitsing

De nieuwe wereld wordt opgesplitst in facties van real lifers en onliners. Een perfecte harmonie zou je zeggen, zolang de ene groep de andere groep diens levensovertuiging niet opdringt. Zodra de ene kant zich superieur waant aan de ander ontstaat er echter frictie. Maar waarom zou men dat doen? 

Omdat meningen en ideologieën de drijfveer vormen voor onze wereld. De noodzaak om relevant te zijn vormt de brandstof voor onze zelfwaarde. De online wereld ontleent bestaansrecht uit de extremen waarbij nuance en balans gebruikt worden als brandstof.

In het spel van polariteiten vinden we in ieder geval één absolute waarheid, namelijk dat er nog nooit een tijd is geweest in de menselijke geschiedenis waarop iedereen het op collectief niveau volledig met elkaar eens is geweest over wat dan ook. Zo ook niet over het idee dat de wereld beter was voor de uitvinding van technologie.

Met 7.75+ miljard mensen gaat dit ook nooit gebeuren, want de reis genaamd het leven is subjectief. Wat mooi en vervullend voor jou is, kan voor iemand anders rotzooi zijn, en vice versa. Feit is dat er nog altijd mensen op aarde te vinden zijn die nog steeds gamen op ‘s werelds eerste video game console voor thuis, de Magnavox Odyssey.

Dystopische redding

Om niet te veel in dystopische doemscenario’s te vallen is deze tweesplitsing ook precies wat de mensheid redt van zijn eigen ondergang. Denk aan het idee dat de gehele bevolking een pad neemt dat uiteindelijk uitmondt in een scenario waar iedereen de dood tegemoet loopt. Doordat de groep is opgesplitst, dus een deel een ander pad is ingeslagen, is overleven een feit. Door de twee tegenpolen blijft de wereld van de mens in balans. 

Het is ook niet dat het een het ander uitsluit. Vergelijk het bijvoorbeeld met de komst van de filmcamera. Iedereen dacht in eerste instantie dat ‘the next big thing’ weleens het einde zou kunnen betekenen van de normale camera. Inmiddels weten we beter, waar fotografie en film iets opzichzelfstaand zijn.

6. Censuur

Wanneer de mens veranderd in een passieve consumer betekent dit dat iemand anders de controle heeft. Wie bepaalt de algoritmen? Wie controleert de cultuur van de toekomstige generaties? Denk aan één man met de data van miljarden gebruikers (red, +/- 3), geheimen en levens. Wie deze data controleert, controleert de toekomst. Vertrouwen we Mark Zuckerberg met onze realiteit na al de privacy schandalen zoals Cambridge?

Sean O’Donoghue Morgan heeft een mooie opsomming van hoe Mark Zuckerberg onze fundamentele privacyrechten niet heeft gerespecteerd.

  1. Vrijheid van meningsuiting wordt niet gerespecteerd. Andersdenkenden wordt gemarkeerd, geshadowbanned, gedemoniseerd of gedeplatformeerd, en waarschuwingsberichten worden onder berichten geplaatst.
  2. Kinderen zo jong als 6 worden verleid om online te joinen. Zonder enige interesse in het stellen van gezonde grenzen (zoals een tijdslot) voor technologie in relatie tot kinderen.
  3. Geen enkel initiatief om technologieverslaving aan te pakken. Ondanks dat het een veelvoorkomend aspect van het moderne leven is dat de meeste social gebruikers treft.
  4. Geen aandacht voor de wijze waarop social media depressie en zelfmoord veroorzaken. Dit wordt genegeerd en gebagatelliseerd.
  5. Grote bemoeienis met het Amerikaanse democratisch proces door middel van censuur en het financieren van een recordaantal post bij stembiljetten in democratische districten.

Tasks

Facebook gebruikt centra om gebruikers in de gaten te houden over Facebook en het hele internet, en houdt dit bij in datacentra. Ook gebruikt Facebook ‘Tasks’, of wel censuurteams (teams voor community well being, integriteit en haatspraak), met andere grote platformen om te bespreken welke individuen, hashtags of websites ze moeten censureren of bannen. De lange arm van Facebook gaat verder dan alleen Facebook, en controleert vrijwel het gehele internet. Via tasks kan het platform bans van personen coördineren over alle netwerken. 

Facebook heeft totale macht, zoals corporate states groter zijn dan overheden. Zeker omdat het diens eigen universum is. Meta dicteert onder andere via algoritme:

  • Welke small businesses bestaansrecht en waarde hebben
  • Welke bedrijven er verkocht worden
  • Het digitale eigendom dat je bezit
  • De websites die je bekijkt voor nieuws, ontwikkeling en entertainment
  • De mening die je hebt of geeft

Maatschappelijke controle

Een andere eigenschap van het netwerk dat ongelimiteerd inzicht heeft tot jouw gebruikersinformatie is dat het dusdanig geavanceerd is dat het je interesses al weet voordat jij ernaar zoekt. Hier word jij ook langzaam maar zeker meer en meer gevoelig voor. Je wendt aan het gebruik dat Meta in de suggesties plaatst wat het beste voor jou is. Dit vertrouwen maakt je op den duur makkelijker beïnvloedbaar. 

Wat betekent dit in de metaverse? Je krijgt continu te maken met een algoritme dat ervoor is gemaakt om jou beter te begrijpen dan jij jezelf begrijpt én je brein uit te buiten. Wanneer je virtueel shopt, met vrienden afspreekt, naar concerten gaat, je praktisch gezien gewoon leeft in de Metaverse. Je hoeft dus niet voor jezelf te denken, want je krijgt alles op een presenteerblaadje. Met andere woorden verlies je je kritische denken, voorstellingsvermogen en inherente interesseveld. 

De Metaverse is geen cryptowereld, waar alles zelfregulerend is. Nee, dit zijn mensen met mogelijke belangenverstrengelingen. Weet je nog hoe de hoofdredacteur van de Telegraaf zei dat hij iemand minister president kan maken? Er wordt voor je bepaald wat je te horen krijgt. De hele publieke opinie kan gestuurd worden met propaganda. Zonder dat je hier nog weet van hebt. Zo wordt de metaverse Plato’s grot waar Mark Zuckerberg en z’n teams bepalen wat voor schaduws je tegen de wand ziet.

Autoriteit vs. Vrijheid

Facebook heeft met haar geavanceerde algoritmes de totale controle over het gehele online ecosysteem. Bepaalt zo niet alleen welke ondernemingen floreren en failliet gaan, maar ook hoe jij zelf de wereld ervaart. Wat de waarde van jouw onderneming is. Wat jij wel en niet mag zeggen. De Metaverse heeft in potentie de macht om mensen te conditioneren en te herprogrammeren hoe wij denken. 

Meta heeft de autoriteit om je echt te elimineren, dus je tot stilte te dreigen met een ban. Alle gedachten en meningen die je hebt die niet conform de norm zijn kunnen worden gecensureerd of uitgewist van jouw gedachten. Hoe meer de Metaverse in waarde toeneemt, hoe zwaarder de druk om je plekje niet te verliezen.

Dit terwijl vrijheid van meningsuiting de vuist vormt van degenen die opstaan tegen de gebreken in het dominante narratief. In de huidige ontwikkeling dreigt elke vorm van weerstand die een bedreiging vormt voor autoriteiten tijdig bij de wortel te worden aangepakt. Hierin huist het gevaar dat geen enkel offensief ooit nog tot volle bloei kan komen. Absolute controle en volgzaamheid van het volk is zo aanstaande. Als je politieke opinie gedicteerd kan worden is de kracht van de massa geneutraliseerd. De realiteit in handen is van de metaverse. 

Westerse normen en waarden onder druk

Wat als niemand nog op durft te staan omdat ze dan een ban riskeren? Censuur leidt tot zelfcensuur. Mensen leren wat is toegestaan om te uiten en geloven. We verkleinen ons bewustzijn, ons denken. Kunst sterft, banaliteit neemt diens plaats in. Wetenschap wordt niet meer betwijfeld. Wanneer jij je hiertegen verzet, word je gebanned en vergeten. 

Big tech censuur vernietigt expressie, denken en innovatie, en worden niet meer verantwoordelijkheid gehouden. Geen vragen meer stellen bij activiteiten. Zeg maar doei tegen de Edward Snowdens, Julian Assanges of John McAfees van deze wereld. 

Een bijkomend effect is dat de tweesplitsing tussen bevolkingsgroepen nog verder doen toenemen. Zij die de richtlijnen van Meta niet waarderen zullen namelijk ter zelfbehoud ook deze virtuele wereld niet instappen, elders hun geluk beproeven, waarschijnlijk offline.

Fysieke controle

Het nadeel van elektronica is dat je zelfbeschikkingsrecht ermee gepaard gaat. Het idee van een autonoom zelfrijdende auto is geweldig op het moment dat je denkt aan een middagdutje achter het stuur. Tegelijkertijd is het begrensd door technologie die kan manipuleren waar jij wel en niet heen kunt. 

Zo bestaat er het plan om auto’s te voorzien van een noodstop, waarbij het systeem je tot stilstand kan brengen naar diens oordeel. Dit is mooi zolang jij niet de rijder bent die iets verkeerds doet of heeft gedaan. Maar wat wanneer je dit om welke reden dan ook wel bent? Uiteindelijk is het een verhaal van controle en vertrouwen, maar wie bepaald hier ten slotte? Jij niet.

Trek dit nu even door. Wat dus als we het menselijk brein via chips ook aan computers, AI en de cloud koppelen? Dit is de ware rabbit hole van big tech en virtual reality. In een dystopische toekomst ben je dan aangesloten aan een netwerk dat bepaalt waar jij wel of niet gaat én wat jij wel of niet denkt. Als de online ruimte een eigen regelgeving en wetgeving krijgt, kan ingrijpend worden gehandhaafd.

7. Stroomuitval of cybercriminaliteit

Wat te denken van een powergrid, ofterwijl apocalyptische blackout? Als de energie uitvalt heb je geen leven meer, omdat je volledig geïnvesteerd was in de online wereld. Het is slechts een kwestie van server falen of een update, en miljoenen mensen staan in de kou. De Metaverse is als een atoombom die wordt gedropt op een cultuur, waardoor het echte leven wordt vervangen.

Als mensen hun vermogen opbouwen, een leven verdienen en relaties bouwen in de Metaverse, dan zal elke service outbreak al hetgeen vernietigen waar we voor leven, omdat we erbuiten niks voorstellen.

Cybercriminaliteit

De Metaverse zal aanwezig zijn in alle aspecten van ons leven: werk, reizen, socialisatie, winkelen, leren en meer. Zo verzamelt de Metaverse meer informatie over ons dan enig ander platform ooit tevoren.

Denk aan persoonlijke informatie voor individuele identificatie, advertenties en tracking via meerdere kanalen. Allen gewonnen met draagbare apparaten, microfoons, hart- en ademhalingsmonitoren en gebruikersinteracties in een mate die we nog nooit eerder hebben gezien. De gevolgen zullen dus ernstiger zijn.

“Interoperabiliteit, open standaarden, privacy en veiligheid moeten vanaf dag één in de Metaverse worden ingebouwd.” – Mark Zuckerberg

Facebook heeft wegens talloze schandalen een reputatie dat het opbrengsten belangrijker vindt dan haar gebruikers. De naamswijziging veranderd misschien iets, maar heeft Zuckerberg echt geleerd van zijn fouten? Het is niet alleen de vraag wat Meta met onze data doet, maar ook hoe goed deze beschermt wordt.

8. Kinderloosheid

Innovatie zal op den duur ook drukken op het aantal kinderen dat geboren wordt. Je kunt nog zo’n leuke tijd hebben in de virtuele wereld, en elk gevoel of elke ervaring simuleren, maar een kind verwek je er niet mee.

De mensen die zich laten verleiden tot de Metaverse lopen de kans om zichzelf in het echte leven te verwaarlozen. Een hele generatie die zijn tijd merendeels online doorbrengt leert niet hoe je op een menselijke manier omgaat met anderen. Zij ontwikkelen minder sociale en communicatieve vaardigheden die uiteindelijk belangrijk zijn voor het versieren van een partner. Geen van hen trouwt, geen van hen krijgt baby’s.

Metaverse-dystopie-voortplanting

Als iedereen constant in de virtuele wereld leeft gaan er minder of geen kinderen gemaakt worden. Op den duur volgt er dan vergrijzing. Eigenlijk is dit een natuurlijk selectieproces zoals Darwin het graag ziet. 

In een ver uiterste vestigen we onze hoop dus op bevolkingsgroepen die precies het tegenovergestelde doen. Ben Shapiro zegt met een knipoog dat de enige mensen die zich op aarde voortplanten religieuze joden, katholieken, moslims en andere gelovigen of spirituele mensen zijn. Eindstand is de Metaverse dus een ontwikkeling waarmee religie en spiritualiteit dus overwint.

9. 5G-schade

De Metaverse kan alleen bestaan op het netwerk van 5G: hoogfrequent microgolf-internet dat gezondheidsproblemen bij de mens veroorzaakt. ‘Bijkomende schade’ is een slechte overleving van zowel bijen als vogels navigatiemogelijkheden. Soorten die in de kern belangrijker zijn voor de natuur dan de mens zelf. 

240 wetenschappers ondertekenden hierom een peer reviewed studie, International EMF Scientist Appeal, waarin zij het volgende zeggen:

“Talrijke recente wetenschappelijke publicaties hebben aangetoond dat EMV levende organismen aantast op niveaus die ver onder de meeste internationale en nationale richtlijnen liggen. De effecten zijn onder meer een verhoogd risico op kanker, cellulaire stress, toename van schadelijke vrije radicalen, genetische schade, structurele en functionele veranderingen van het voortplantingssysteem, leer- en geheugenstoornissen, neurologische aandoeningen en negatieve effecten op het algemene welzijn van de mens. Schade gaat veel verder dan het menselijk ras, aangezien er steeds meer aanwijzingen zijn voor schadelijke effecten op zowel het planten- als het dierenleven.”

10. Elektrosensitiviteit

Ooit bij stilgestaan dat wij mensen 60- tot 70% water zijn? Op moleculair niveau bestaan we zelfs voor 99% uit water. En dat terwijl een watermolecuul de meest gevoelige molecuul is voor elke frequentie in de natuur. Water is als grote verbinder betrokken bij 30 miljard biochemische reacties in ons lichaam, elke seconde. Kun jij je dus voorstellen hoe ons lichaam reageert op de wijze waarop wij vandaag de dag overladen worden met elektromagnetische energie?

Technologie is als een boom, het heeft diepe wortels waarvan we nog niet weten wat ze met ons menszijn doen. We moeten maar geloven dat wat de telefoon ons vertelt de waarheid is.

Het barst inmiddels van de elektromagnetische velden afkomstig van mens gemaakte apparaten zoals mobiele telefoons en wifi-routers. De grootste bron van straling waaraan mensen worden blootgesteld. Deze laagfrequente, laagenergetische velden produceren geen ioniserende straling. In praktische zin is deze apparatuur op zichzelf dus veilig voor menselijke blootstelling. 

Cumulatief vormt alle straling echter een onzichtbare vijand die de werking van ons lichaam kan ontregelen. Sommigen zijn nu eenmaal elektro sensitiever dan anderen. Ons lichaam kan de effecten tot een bepaalde drempel bemiddelen. Hierna beginnen we ongewenste, verwarrende symptomen op te merken.

Elektrosensitiviteit kan zich in tientallen verschillende tekenen en symptomen voordoen en kan individuen op verschillende manieren beïnvloeden, afhankelijk van hun eigen gevoeligheidsniveau. Symptomen van EMV-gevoeligheid zijn onder meer:

  • Verlaagde Concentratie
  • Spierpijn
  • Veranderingen in stemming
  • Misselijkheid
  • Duizeligheid
  • Vermoeidheid
  • Slapeloosheid
  • Depressie
  • Veranderingen in hartritme

Stilstaan bij de ontwikkeling van de Metaverse

Het is waar dat de dystopie die huist in de Metaverse zich alleen vervuld wanneer de realiteit voldoet aan drie voorwaarden, namelijk wanneer:

  • VR goed genoeg is voor gebruik van meer dan enkele uren spelen
  • De mens voldoende geïnteresseerd in- en overtuigd genoeg is van digitale middelen
  • Technologie krachtig genoeg is om de Metaverse te laten draaien

Dit lijkt slechts een kwestie van tijd, gezien de ontwikkeling van technologie en de verandering van menselijk gedrag. Vergeet niet dat de Metaverse in de basis een collectie van technologie, business modellen en menselijke interacties is. De digitale wereld wordt al meer betekenisvol dan de normale wereld voor steeds meer mensen. Drie voorbeelden:

  • Fysiek op kantoor wordt vervangen of gecombineerd met videobellen
  • Vriendschap meer en meer online door socials
  • Videogames worden populairder dan sport of bordspelletjes

Dit zijn gewoon groeiende trends die dominant zichtbaar zijn, en nog maar het begin vormen. De vraag blijft of we ons op dit moment wel focussen op de juiste vragen. Waar hebben we mee te maken? Hoe helpen deze tools? Willen we onszelf helemaal onderdompelen in de hypernoviteit van een verzonnen werkelijkheid?

Hypernoviteit: evolutie of achteruitgang van bewustzijn?

Hypernoviteit is het uit de hand gelopen proces waarbij het tempo van technologische verandering die van het menselijk aanpassingsvermogen overtreft. Het gevaar is dat het tempo waarin we moeten aanpassen ons letterlijk errors geeft. 

In relatie met onze reeds bestaande systemen en ideologieën, kan technologie van deze omvang, en met dit potentieel, een nieuwe nagel aan de doodskist van de ware mensheid zijn. Twijfel niet aan de vindingrijkheid en inspanning die in Meta is gestoken. Het integreren van zoiets krachtigs in de stroom van onze huidige ideeën, gedragingen en systemen is hoe dan ook disruptief.

Positief of negatief, wie zal het zeggen? 

Bedenk wel dat alles per individu zodanig is gefocust op het verwerven van winst en macht dat het terrein wint zoals nooit eerder is vertoond. Kijk maar naar de wijze waarop de mobiele telefoon inmiddels onmisbaar is geworden, waar deze eerst als onnodig werd ontvangen.

Aan de ene kant is de Metaverse een geniale uitvinding die een radicale verandering teweegbrengt en onze fysieke beperkingen wegneemt. Aan de andere kant is het nóg zo’n instrument van heel erg machtige mensen om je aandacht, je bewustzijn en je leven te domineren.

Vervreemding van onszelf

Steeds meer mensen geloven dat wat zij op hun telefoon meemaken ook werkelijk gelijkwaardig aan de realiteit is. Een ontwikkeling die het collectief door het individu alleen maar meer schaadt. Het probleem van mensen is niet dat we te los staan ​​van onze realiteit, het is dat we niet genoeg verbonden zijn met de werkelijkheid. 

Hoe langer online, des te meer vervreemd we raken van de antwoorden in onszelf. In de moderniteit keren we niet meer naar binnen, waardoor we verwilderen van ons lichaam. Welke antwoorden geeft het lichaam ons op vragen die we steeds meer en meer vergeten te stellen? Wat leeft er in ons?

Meta is het tegenovergestelde van wat nodig is. Uiteindelijk vorm jij namelijk je werkelijkheid. Het uitbesteden van die interne realiteit aan Facebook of Meta zal het leven niet beter maken. Het gaat je abstraheren van jouw innerlijke realiteit. Heb je al niet genoeg verslavingsproblemen met je mobiele telefoon? Simpelweg doen alsof je een ‘voetbalmanager’ bent neemt kostbare uren van je dag waarin je ook iets nuttigs had kunnen doen.

Betekenisvol leven als redding

De enige remedie tegen een toekomstige dystopie is het creëren van betekenisvolle levens. Het leven zo rijk maken dat men een diepe walging creëert om in een dystopische virtuele realiteit te leven. Een Metaverse de rug toekeren die steriel en hol is. 

Dit is dan ook waar het allemaal om gaat! De Metaverse is een futuristische wereld die alleen slaagt als mensen er interesse in hebben. Je hebt dus gewoon een keuze. Denk alleen al aan de 3 miljard mensen die geen computer gebruiken. Steeds meer mensen verwijderen bovendien hun Facebook profiel.

We moeten de aarde leren waarderen als de weerspiegeling van onszelf. Het innerlijke karakter in onszelf opbouwen om technologisch vergif af te wijzen. En de delen in ons leven bekrachtigen die al vernietigt zijn door tech reuzen. Eigenwaarde vinden in het landschap van stoïcisme, discipline, verantwoordelijkheid en fatsoen. Leven voor fysieke verbinding voorbij de hedonistische impulsen die onze lompheid en nihilisme verdoven.

We hebben betere rolmodellen nodig dan megalomane miljardairs en vage beroemdheden. 

Ons ware menszijn

Er is iets puurs en wezenlijks aan ons menszijn. We zijn toch op de een of andere manier geëvolueerd. Staan in verbinding met elkaar, de natuur en alles waar we ons mee voeden. Op de een of andere manier maken we allemaal deel uit van deze biologische systemen. 

Wetenschap laat meer en meer zien dat we geen individuen zijn, gescheiden van onze omgeving of elkaar. We zijn relationele wezens die elkaar constant voelen. We verbinden met elkaar op manieren die zo subtiel, verfijnd, mooi en zelfs subliem zijn, dat ze nagenoeg onverklaarbaar zijn. Deze moet je simpelweg ervaren en doorvoelen. 

Onthoud dat de echte wereld komt in golven en cycli, waar de digitale wereld bestaat uit nullen en enen. Als wij niet in verbinding staan met de echte wereld – dus niet de juiste balans hebben tussen water, lucht, aarde, vuur en ruimte – dan is een van de eerste symptomen een verminderde levenskracht energie. Dit terwijl we hier allemaal zijn om te groeien: fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel. 

Als wij niet voor de wereld zorgen, kan het ons niet voeden of voor ons zorgen. We hebben een groter integrale bewustzijn nodig. Anders ontmantelen we onze relatie met elkaar, de natuur, de aarde, het gezin, sociale kring, de community en de natie van binnenuit.

Leven voor een nieuwe aarde

Het enige dat ons verdeeld is ons ego, onze geloofsovertuiging en onze angsten. Wat nodig is, zijn groepen mensen die geluk creëren in een echte wereld in plaats van te ontsnappen in een neppe. Een levensstijl waarbij technologie in dienst staat van de menselijke ervaring en bescherming van de natuur.

Waarom niet sociale media verlaten om geluk te vinden in groei, positieve acties en het opbouwen van een gemeenschap? Dit hoeft helemaal niet op een dieper, spiritueel of religieus niveau. Doe dit vooral op een manier die bij je past en gewoon goed voelt voor jou.

Er zullen zich zoveel kansen voor ongelooflijke ervaringen voordoen in de echte wereld. Uiteindelijk is dit de beste tijd in de menselijke geschiedenis om echt te leven, mede door technologie. Meer kansen dan ooit, met meer ervaringen dan ooit. En ja, er zijn mensen die op deze manier willen en nu al leven. We moeten gewoon naar buiten om elkaar te vinden.

Alle mensen die niet meedoen krijgen de kans om hemel op aarde te ervaren. Iedereen zal tenslotte binnen zijn op headsets.

Begin bij jezelf

Erken jij dat het doel van ons leven is om van het leven te genieten, en om alle andere wezens op aarde te helpen ook van het leven te genieten? Een betere wereld begint bij jezelf. Hoe geniet jij nu echt van het leven als mens? Wanneer je ongestoord jezelf kunt zijn en leeft op jouw voorwaarden. Niet?

Het cultiveren van mentale onafhankelijkheid is de sleutel tot het buitensluiten van al het lawaai. Zo ook de afleiding die huist in de potentiële verslaving aan de Metaverse. Middels focus bouw je aan de basis van jouw ware zelf.

Als je niet duidelijk bent over wat je doel is, denk dan aan het einde van je leven. Hoe wil je herinnerd worden? Waarom hiervoor? Vind je doel en zorg ervoor dat er een sterk ‘waarom’ achter zit. Niet zoiets als ‘veel geld hebben’, maar iets waar je een echte passie voor hebt. Ironisch gezien komt het geld dan vanzelf.

Je bent niet slechts geboren om geld te verdienen, dingen te kopen en weer te sterven. Iedereen heeft iets bij te dragen aan de wereld. Ook jij kunt waarde toevoegen, dus zoek uit wat dat is. In plaats van te vragen wat het leven je te bieden heeft, vraag jezelf af wat jij het leven te bieden hebt. Wat betekent het voor jou om mens te zijn? Denk na over je doelen en waarden. Schrijf ze op en visualiseer ze, opdat het tastbaar is en je er elke dag aan herinnert wordt.

Waarom?

Zelfoverwinning is fundamenteel voor het beantwoorden en oplossen van het probleem omtrent betekenis en waarde in het leven. Jouw innerlijke, persoonlijke en spirituele kracht komt in de vorm van zelfbeheersing en geleidelijke groei. Deze drive vertegenwoordigt de ultieme synchronisatie met het leven zelf. De voortdurende cyclus van zelfontevredenheid naar zelfverbetering en uiteindelijk zelfherontdekking, enzovoorts.

Bewaak je menszijn! Stel je groeidoelen vast in naam van wat jij beschouwt als een geïdealiseerde, levensbevestigende versie van jezelf. Zo verander je het proces van lijden in het leven naar iets dat de moeite waard is. Iets wat jou persoonlijk bevrijdt van het willen ontsnappen eraan. Een soort alchemie van de geest die in het leven hoe dan ook geconfronteerd wordt met het onvermijdelijke lijden.

Tot slot, als we ons eigen ‘waarom’ in het leven hebben, zullen we met bijna elk ‘hoe’ kunnen opschieten. Dus, waarom betreed jij de Metaverse wel en/of niet?

(Visited 85 times, 1 visits today)
Close