Written by 15:35 MIND • One Comment

In de Helweek van Erik Bertrand breng jij jouw leven in het gareel

Helweek Zelftontwikkeling Structuur

Laten we ter introductie van de helweek eerst beginnen met een simpele vraag. Heb je er ooit aan gedacht om eens uit je comfortzone te willen stappen en ingrijpende veranderingen aan te brengen in je dagelijkse leven? Ja? Waarom deed je dat dan niet? 

Van helweek naar comfort

Als mensen zijn we nu eenmaal erg gehecht aan onze gepade banen. De weg van de minste weerstand. Helaas groeit de comfort die onderweg gevonden wordt al snel uit tot onverzadigbare luxe. Dit is het gezwel dat jouw persoonlijkheid op termijn als het ware overneemt en je karakter vormt. Zeker als het gaat om levensstijl en voeding. Denk maar eens die ene keer uitslapen, dat ene koekje, die ene serie, die ene koffie, die ene dag vrij. Smaakte altijd naar meer, toch? 

Zodoende kan een handeling zich al snel tot een gewoonte vormen, waardoor er een patroon in je gedrag ontstaat. Leven in een waan van comfort kan behoorlijk destructief zijn voor je hele wezen. Om jou dus even terug te brengen naar de realiteit, heeft Erik Betrand Larssen voor ons de Helweek uitgevonden en uitgeschreven. 

Wat is Helweek?

De naam helweek zegt het al, dit is een week die schijt heeft aan jouw gevoelens, jouw comfortzone en jouw angst. Het is een militair protocol om jouw grenzen te ontdekken en verleggen. Een uitdaging om aan jezelf te bewijzen dat jij meer kunt dan je denkt. 

Helweek Zelftontwikkeling Succes

Stappenplan Helweek

In het boek Helweek beschrijft Erik hoe jij stapsgewijs tot in detail tot bezinning kunt komen in zeven dagen. Zelf noemt hij het zeven dagen om jezelf te vinden. Je kunt Helweek als naslagwerk erop nalezen.

In de kern vormt het een stappenplan voor een helweek. Dit is wat je van maandag t/m zondag in grote lijnen te doen staat: 

Maandag: Vaste gewoontes

Maak jezelf bewust van je gewoontes. Wat zijn de goede en slechte gewoonten? Noteer welke jij wilt behouden, aanpakken en veranderen middels de structuur van Savers. 

Dinsdag: Modus en focus

Maak jezelf bewust van je emoties. Hoe dienen jouw emoties jou en hoe kun jij jezelf hierop aansturen? Noteer hoe jij je mindset en gemoedstoestand wilt veranderen om je focus wilt behouden. 

Woensdag: Timemanagement

Maak jezelf bewust van de tijd die je hebt. Hoe plan jij je week in om zoveel mogelijk te bereiken? Noteer je activiteiten en doelen om je tijd te structureren.

Donderdag: Buiten je comfortzone

Maak jezelf bewust van je comfortzone. Waar ben jij bang voor en wanneer zie jij je angsten onder ogen? Wat houdt je tegen om succesvoller te zijn? Noteer welke meningen van anderen of welke eigen negatieve gevoelens jou beangstigen. Volg dit op met activiteiten om door deze angst heen te knallen om jezelf te bewijzen aan niemand minder dan jijzelf.

Vrijdag: Rust en herstel

Maak jezelf bewust van hoe jij rust. Wat zijn de manieren waarop jij ontspanning kunt vinden om tot jezelf te komen en te herstellen.

Zaterdag: Innerlijke dialoog

Maak jezelf bewust van hoe jij tegen jezelf praat. Hoe bepaal jij wat jij denkt? Je denken beïnvloedt hoe jij jezelf voelt en je gevoelens beïnvloeden jouw gedrag. Noteer hoe jij positief in de juiste richting kunt blijven denken.

Zondag: Plaats je leven in perspectief

Maak jezelf bewust van hoe jij kunt reflecteren en alles in perspectief kunt plaatsen. Wie ben jij tussen 7 miljard andere mensen op deze wereld en wat wil je bijdragen in de mogelijk 85 jaar die jou gegeven is. Noteer hoe jouw evolutie jou en anderen dient. 

Succes op commando

Was dat dan zo moeilijk? Als je het zo leest valt het allemaal wel mee, maar vergis je niet. Als je echt streng voor jezelf bent is het behoorlijk confronterend. Daarbij heb jij je ook te houden aan een aantal regels. In zijn boek Helweek geeft Erik je houvast voor een productief en succesvol leven met een zestiental aan commando’s. Deze regels lees je terug in het inleesexemplaar van Helweek:

  1. Start maandagochtend om vijf uur en stop zondagavond om tien uur.
  2. Sta elke ochtend om vijf uur op.
  3. Ga elke avond om tien uur naar bed.
  4. Werk de hele week extreem hard, wees gefocust, bewust en plichtsgetrouw. Blijf trouw aan je plan.
  5. Wees je te allen tijde bewust van je modus en focus.
  6. Wees je bewust van je verschillende rollen die je in de loop van een dag vervult en vervul ze met glans.
  7. Probeer de hele tijd blij, positief en oplossingsgericht te zijn.
  8. Wees daadkrachtig en proactief.
  9. Neem weloverwogen, kwalitatieve rust.
  10. Besteed extra aandacht aan kleding en uiterlijk.
  11. Laat alle privéaangelegenheden tot de avond wachten.
  12. Gebruik geen social media onder werktijd.
  13. Beperk praatjes met collega’s tot een minimum.
  14. Train minstens één keer per dag, het liefst ’s ochtends.
  15. Eet de hele week uitsluitend gezond.
  16. Laat de tv uit.

Wakker worden met geheugensteuntje

Ja, dat lees je goed: STA ELKE OCHTEND OM VIJF UUR OP! Heb jij nu moeite met opstaan elke dag, begin dan met jezelf te vertellen waar je het voor doet. Jij wilt toch een beter mens worden? Vertel jezelf dan ook waarom en herinner jezelf hier aan.

Stel jezelf een aantal kritische vragen voor retrospectie, beginnend bij waarom. Als jij je waarom helder hebt, dan kun je deze opnieuw en opnieuw gebruiken als geheugensteuntje, en hier natuurlijk werken. 

Op het moment dat die wekker gaat, moet jij jezelf niet afvragen of je moet snoozen of verder moet slapen. Nee, je begint met een andere vraag, namelijk met wat jij kunt bereiken.

Stel jezelf de vraag hoe jij jezelf in 20 minuten, 1 uur, 4 uur of een hele dag kunt voelen. Visualiseer en manifesteer wat je voor je ziet. Uiteindelijk is het allemaal mindset, verbeelding en wilskracht. Deze drie punten kun je allemaal oefenen. 

Begin met Waarom

Nee, dit is geen Simon Sinek, maar The Bertrand Way. Wat levert het je op? Als jij je toekomstige zelf in de ogen kijkt met trots, dan weet je wat je te doen staat. Maak dus gebruik van de competitie. Kun jij beter dan je nu doet? Vergelijk jezelf elke ochtend weer met de man die jij gisteren was en zoek naar jouw beste ritme. Houd daarbij altijd de ogen op de prijs. 

Tegenslag is niet hetzelfde als mislukking. Het staat gelijk aan kansen. – Erik Bertrand Larssen

Wat wil jij bereiken? Ten eerste moet jij waarschijnlijk jezelf overwinnen, maar er is ook nog iets als concurrentie. De huidige markt is een jungle, en je moet jezelf leren onderscheiden. Grote kans dat jij de strijd alleen wint wanneer jij slimmer, efficiënter en meer werkt dan je concurrent. Hiervoor moet je wel een game plan hebben.

De kracht van relativeren

Als laatste motivatie kun jij jezelf afvragen of het nu echt zo moeilijk is om gewoon je nest uit te komen. Hierbij kun jij je het beste beroepen op de kracht van relativeren. 

Breng het eens in perspectief. Vraag jezelf eens af of jij echt ooit door een hel bent gegaan. Denk bijvoorbeeld aan Nelson Mandela. Het icoon van vrijheid werd 27 jaar wakker in een cel en deed zijn ochtendplasje in een emmer.

Denk anders met een warm hart anders eens aan de militairen die op de Noordpool hun slaapzak uit worden geslingerd om -40 graden te trotseren. Wees dus eerlijk naar jezelf, 5 uur opstaan in een warme kamer klinkt zo gek nog niet.

Wat heb jij dus te klagen? Oké, je bent nog niet eerder om 5 uur ‘s ochtends opgestaan, maar ga je er dood aan? Nee. Is het onmogelijk? Nee. Levert het je wat op? Ja. Denk aan het succes dat schuilt in zelfdiscipline, zelfverwezenlijking en zelfvoldoening. Hiervoor moet je alleen wel een lange adem hebben.

Resultaat in 3 weken herprogrammeren

Uiteraard gaat het herprogrammeren van je systeem niet zonder slag of stoot. In de angst zitten er allemaal vragen en vormen van spanning. Wat als je niet kunt slapen? Wat als je niet uit bed kunt komen? Of wat als je gaande dag te moe om productief te zijn?

De meest succesvolle mensen hebben allemaal een ochtendroutine. Zelfs wanneer zij ervan houden om op te staan, weten zij vroeg hun bed uit te komen om hun dromen te verwezenlijken. Na een tijdje raak je eraan gewend. 

Eerst gaat het allemaal niet vanzelf, en moet jij jezelf overtuigen. Dit is het afbreken van je oude gewoontes, dat kost nu eenmaal moeite. Gaandeweg bouw jij jezelf weer op, en dit duurt niet langer dan 3 a 4 weken. Op het moment dat jij je transformatie hebt voltooid, zal het allemaal vanzelf gaan. 

Daar waar je kop geen Nee zegt, gaat het lichaam het voor je doen. – Dokter Juriaan

Proberen kan geen kwaad

Daag jezelf uit om die ene week te doorstaan. Proef gewoon even hoe het smaakt. Zodra jij jezelf hebt laten zien dat je het kunt, leef je met het bewustzijn, de overtuiging en zelfverzekerdheid om door te pakken. Dit is de bron van intrinsieke kracht waar jij eeuwig energie uit kunt tappen om je doelen te bereiken en dromen te verwezenlijken. 

Jij kunt alles wat je wilt doen, als je helweek kunt doorstaan! Zoals bijvoorbeeld een watervast of stoppen met mastruberen. Als je een keer succesvol bent, dan kun je het nog een keer doen, en nog een keer, en nog een keer, enzovoorts. Hoppa, jij hebt zojuist het sneeuwbaleffect van je eigen succes gevormd.

Starten met Helweek

Wil jij hier meer over weten? Dan kun je het boek hier kopen. Tot in detail lees je in het naslagwerk wat je wel en niet wilt doen om succes te behalen. Om jezelf iets te leren waar je voor de rest van je leven aan vast kunt houden. Een handleiding om je potentieel te ontgrendelen. Het veranderen van je gewoonte kan in vele vormen bevrijdend zijn, omdat je een nieuw stukje van jezelf tegenkomt om jouw puzzel volledig uit te leggen.

(Visited 177 times, 1 visits today)
Close